Daewoo Matiz II

Druga generacja popularnego Matiza nigdy nie doczekała się produkcji i sprzedaży w Polsce. Daewoo Matiz II zadebiutował na początku 2000 roku podczas targów w Genewie. W Korei sprzedaż rozpoczęła się już w sierpniu 2000 roku, natomiast kilka miesięcy później w całej Europie (z wyjątkiem Polski). Wiosną 2002 roku do palety silnikowej Matiza II dodano jednostkę benzynową 1.0 litra. W 2003 roku zmieniono logotyp na GM Daewoo. Blisko dwa lata później,zadebiutował następca Matiza II - Spark. Dodatkowo Matiz II w latach 2004-2005 był sprzedawany również jako Chevrolet i Pontiac.

     Daewoo Nubira I

Prace nad J-100 (Nubirą) w 1993 roku rozpoczęto równolegle z modelami T-100 i V-100. Daewoo Nubira miała zastąpić mocno przestarzałe Espero. Produkcja ruszyła już w lutym 1997 roku i początkowo produkowano tylko Nubiry sedan. Odmiana kombi o nazwie Spagon pojawiła się w koreańskiej ofercie 4 miesiące później, natomiast odmiana 5d hatchback (nazwana D5) dopiero we wrześniu 1998 roku. W Europie Nubira debiutowała na targach we Frankfurcie w 1997 roku. Końcem 1998 roku do oferty dołączyła odmiana Van. Na początku 1999 w Nubirze I wprowadzono minimalne zmiany a mimo to już w marcu 1999  roku pokazano w Korei kolejną, nową generację Nubiry.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Musso

Początki Musso miały miejsce w sierpniu 1993 roku, kiedy to model ten miał swoją światową premierę. Na początku 1998 roku koncern Daewoo wykupił 51,9% udziałów SsangYong Motor Co. W marcu Daewoo przystosowało linie produkcyjne w Lublinie do produkcji Musso i Korando (w miejsce Nexii). W połowie 1998 roku Musso przeszło face lifting, ciut później model pojawił się jako Daewoo Musso, którego sprzedaż w Europie ruszyła w 1999 roku i trwała do początku 2002 roku. Potem ponownie jako SsangYong do 2005. Wcześniej, bo w 2002 roku debiut miała wersja pick-up o nazwie Musso Sports - produkowana do 2006. W latach 2008-2011 zwykłe Musso występowało jako Таgaz Road Partner, ale tylko w Rosji.

     Daewoo Nubira II

Prace nad Nubirą II rozpoczęto w 1997 roku, a więc w tym roku w którym debiutowała pierwsza generacja. Efektem tego był koreański debiut Daewoo Nubiry II już w marcu 1999 roku. W Europie auto można było kupić od połowy roku, a w Polsce Drzwi Otwarte odbyły się w połowie września. W grudniu ruszyła produkcja Nubiry II na Żeraniu. Z wielu różnych krajów (w tym z Polski, UK czy USA) wycofano nadwozie hatchback. W Korei natomiast występowała tylko odmiana sedan. W 2001 roku kombi otrzymało inne tylne światła i była to w zasadzie jedyna zmiana przez cały okres produkcyjny. Ostatnie Nubiry II pochodzą z marca 2003 roku. Następcą była Nubira III / Lacetti.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Lanos

Lanos zaczął być produkowany w Korei w listopadzie 1996 roku, początkowo tylko jako sedan. Hatchbacki (Romeo i Juliet) zadebiutowały w maju 1997. W tym samym miesiącu auto miało swoją europejską premierę we Frankfurcie. Wiosną 2000 roku Lanos przeszedł drobny face lifting oraz pojawiła się również znana limitowana wersja - Sport (oferowana do 2001). W kwietniu 2000 roku w Korei debiutował Lanos II w wersji- prawie to samo co Lanos FL. Daewoo Lanos w Europie i USA był dostępny do marca 2003 roku. W Polsce jednak Lanos był produkowany dalej, aż do 2004 roku, a potem jako FSO Lanos do października 2008 roku. Obecnie Lanosy produkuje już tylko ZAZ.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Nexia

Nexia, początkowo pod nazwą Cielo i tylko w wersji sedan miała swoją koreańską premierę w 1994 roku, więc tym samym oferowano ją równolegle z LeMansem. Rok później (w 1995) do oferty dodano hatchbacki. W Polsce auto zaczęto sprzedawać dopiero w połowie 1996 roku i produkowano do marca 1998 roku. W Korei produkcja Nexii/ Cielo została zakończona w 1997 roku. Również bliżniaczy LeMans przestał być produkowany w 1997 roku. Po 1998 roku Nexię produkował tylko UZ-Daewoo. W 2008 roku w Uzbekistanie zadebiutowała nowa Nexia II, bazująca na poprzedniczce. Sprzedawana (wraz z Matizem II) była aż do 2011 roku. Później przemianowno ją na Chevroleta.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Leganza

Produkcję Leganzy w Korei rozpoczęto końcem marca 1997 roku. Europejską premierę miała podczas targów we Frankfurcie razem z Lanosem, Nubirą I i d'Artsem Concept. Aż do 2000 roku był to flagowy model marki, który zastąpił model Prince. Wiosną 2000 roku Leganza przeszła drobny i niewidoczny na pierwszy rzut oka face lifting. Były to zmiany kosmetyczne. Produkcję Leganzy zakończono w grudniu 2002 roku, a jej następcą był Magnus w Korei (od grudnia 1999) i Evanda w Europie (od 2002). W latach 1998-2000 w Rosji Leganza była sprzedawana też jako Doninvest Kondor.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Matiz I

Oficjalna prezentacja następcy Tico odbyła się w 1997 roku, ale to jeszcze nie był Matiz. To były trzy prototypy d'Arts. Na bazie d'Arts City powstał finalny Matiz, który debiutował w marcu 1998 roku w Korei. W Europie auto sprzedawano od czerwca 1998 roku, ale niestety nie w Polsce. U nas Daewoo Matiz I zaczął być produkowany we wrześniu 1999 roku, jednakże, pierwsze Matizy  pojawiły się w salonach późną zimą 1998 roku. Matiz I, wbrew pozorom był bardzo krótko produkowany (zaledwie 2 lata), bo już w kwietniu 2000 roku Daewoo zaprezentowało Matiza II. Ten jednak nie był u nas dostępny, dlatego też Matiz I w Polsce był oferowany aż do 2004 roku i kolejne 4 lata jako FSO.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Espero

Espero w Korei zadebiutowało w sierpniu 1990 roku. Trzy lata później przeszło drobny face lifting polegający na zmienionym tylnym pasie świateł, innym wyposażeniu i innych kolorach. Pod koniec 1994 roku Daewoo wprowadziło Espero razem z Nexią do Europy, aby w styczniu 1995 roku na dobre rozpocząć promocję tych modeli. W Polsce sprzedaż Espero ruszyła dopiero w 1996 roku. W połowie 1997 roku całą produkcję i sprzedaż Espero zakończono zarówno w Korei jak i w Europie, gdyż następca, wyparł to przestarzałe auto. Mimo to, w Polsce Espero było produkowane dalej i najdłużej, bo aż do grudnia 1999 roku - to nawet ciut dłużej niż sprzedawano jego następcę.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Chairman (H)

Chairman pierwszy raz - jeszcze pod szyldem SsangYonga - został zaprezentowany dokładnie 14-ego października 1997 roku. Ale jako że już na samym początku 1998 roku Daewoo wykupiło aż 51,9% udziałów SsangYong Motor Co., ci zbyt długo nie nacieszyli się swoim nowym produktem, który, nawiasem mówiąc bazuje na modelu W124. Daewoo, po przejęciu udziałów, z produkcją Chairmana ruszyło końcem 1999 roku. Mało kto wie, że w Korei auto cały czas występowało w czterech (a nie dwóch, jak w Polsce) wersjach. Już w 2001 roku, Chairman powrócił do SsangYonga, tym samym auto przestało być dostępne w Europie. W 2003 roku Chairman przeszedł face lifting. Model ten, w kolejnej już generacji od 2008 roku, produkowany jest do dziś.

     Daewoo Tico

Debiut Daewoo Tico datuje się na maj 1991 roku. Przez cały okres produkcji, jego wersje zmieniały się kilkakrotnie. W 1996 roku Tico zaczęło być oficjalnie sprzedawane oraz produkowane w Polsce. Dużo wcześniej (od 1993 roku) Tico były sprowadzane z Korei przez prywatnego importera. W 1998 roku, Daewoo-FSO pokazało ''Nowe'' Tico, które wcale nie było nowe. Taka wersja była oferowana równolegle z wersją standardową i również do końca produkcji, która nastąpiła w kwietniu 2001 roku i to nie tylko w Polsce ale również w Korei. Mimo przestarzałej konstrukcji, Tico było oferowane niemal tak długo jak bliźniaczy Matiz I.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Korando

Mimo, iż nazwa Korando pamięta jeszcze lata '80, generacja którą widać na zdjęciu, pierwszy raz została pokazana w maju 1995 roku. Był to jeszcze prototyp o nazwie KJ w kolorze morskim. Oficjalnie SsangYonga Korando w Korei zaprezentowano w lipcu 1996 roku, a już dwa miesiące później ruszyła ich masowa produkcja. Na początku 1998 roku, Daewoo przejęło część udziałów SsangYonga, w tym prawo do produkcji a także sprzedawania ich modeli pod swoim szyldem. W ten oto sposób w 1999 roku pojawił się Daewoo Korando. Produkowany do 2002 roku (w UK do 2001) model nigdy nie odniósł sukcesu, Po 2002 roku, Korando znów było oferowane jako SsangYong, aż do 2006 roku. W 2010 roku pojawił się następca.

     Prototypy Daewoo

W latach 1993-2000 Daewoo pokazało oficjalnie przynajmniej 37 prototypów. Najwięcej w 1997 roku, bo aż 12. Wśród nich było wiele udanych i ładnych prototypów, takich jak Bucrane, Shiraz, Mirae, Musiro, No.1 czy Mya (na zdjęciu). Poza nimi było też kilka dość kontrowersyjnie wyglądających (DMS-1, Joyster czy No.2) ale niektórym mogą się one podobać. Koncern Daewoo eksperymentował też z całkiem rasowymi oraz elektrycznymi wersjami seryjnych modeli, przez co powstały prototypy takie jak: Lanos, Nubira i Leganza GTI, DEV2, DEV5, DEV 5-5, NGV-3, DFC-1 i wiele więcej. Najwięcej razy prezentowano Joystera.

_______

Czytaj więcej o prototypach: Bucrane, DMS-1, Joyster i Mantica w artykułach


     Daewoo Tacuma / Rezzo

Prototypy Tacumy pokazano w sierpniu 1999 roku w Europie. Debiut gotowego modelu nastapił 7 stycznia 2000 roku w Korei. W Europie auto było dostępne od jesieni 2000 roku, w Polsce od stycznia 2001. Daewoo Tacuma w trzech krajach występowała pod nazwą Rezzo (od Resolutely) - w Korei, Niemczech oraz we Francji. Wszędzie indziej była to Tacuma. W kwietniu 2003 roku minivan przeszedł drobny face lifting. Od 2005 roku (już jako Chevrolet) nazywany tylko Rezzo (albo Vivant). Produkcję zakończono w 2009 roku. Rezzo można było kupić w konfiguracji siedmio-osobowej.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo-FSO Polonez +

Daewoo stało się właścicielem FSO w 1996 roku, tym samym weszło w posiadanie Polonezów które rok później (w kwietniu) na mocy zobowiązań koncernu wobec FSO zostały nieco zmodernizowane i dodatkowo nazwane ''Plus''. Dotyczyło to Caro, Atu, Cargo i Trucka. W 1998 roku zmieniono klamki zewnętrzne, wycofano silnik 1,4 i zaprezentowano P-120 czyli prototyp Poloneza Kombi. Ten zaś debiutował w kwietniu 1999 roku. W 2000 roku zmieniono tylną blednę w Atu Plusie, wycofano silnik GLi i odświeżono gamę kolorów, dodając wiele kolorów z Daewoo Matiza. Potem zaniechano kolejnych zmian. Produkcję osobowych wersji Plusa zaprzestano w kwietniu 2002 roku. Natomiast Truck Plus był produkowany do marca 2003 

     Trochę o stronie darewnoo.pl

Wszystko zaczęło się końcem 2010 roku, kiedy to domena www.darewnoo.pl została przeze mnie zarejestrowana. Oficjalne otwarcie strony nastąpiło w dniu 5 styczeń 2011 roku. Początkowo strona była bardzo uboga. Mimo to, poświęcałem (i dalej poświęcam) jej bardzo dużo czasu, aby ją doskonalić, urozmaicać i wzbogacać o nowe informacje. Strona poświęcona jest modelom Daewoo z lat 1991-2001, a więc: Tico, Matiz, Nexia, Lanos, Espero, Nubira, Leganza, Tacuma oraz prototypom z lat 1995-2000. Jest też kilka wzmianek o takich modelach jak Musso, Korando, Chairman czy Polonez Plus. Strona mniej więcej raz na rok przechodzi spore zmiany graficzne i związane z treścią na niej. I tak na przykład: w 2011 dodałem 9 pełnych artykułów i forum. W 2012 roku na darewnoo.pl zmian było nie dużo i były czysto kosmetyczne. Został też wydany pierwszy kalendarz w ilości sześciu sztuk. W 2013 natomiast na stronie zrobiłem pierwszy header wykonany we Flashu a także zabrałem się za ponowne pisanie artykułów dla modeli Tico i Matiz. Artykuły te są nawet do 3x dłuższe niż poprzednio. Ponadto na nowo przygotowałem bardzo porządnie zrobiony spis lakierów Daewoo w aż 15-stu modelach. Spis ten to najpopularniejsza obecnie rzecz na stronie. Rok 2014 to czas największych do tej pory zmian. Poza takimi drobiazgami jak Site Map czy poprawie artykułów z 2011 roku, na stronie pojawiła się bardzo rozbudowana Chronologia z podziałami dziesięciu modeli na wszystkie wersje, dodałem do publicznego wglądu moje archiwum zdjęć i zdjęć prasowych Daewoo, a tych jest w sumie nieco ponad 5000 oraz gruntownie zmodernizowałem menu w działach z artykułami oraz dział ''Galeria zdjęć prototypów z targów''. Na koniec, największa zmiana graficzna od czasów istnienia strony. Nowy design wygląda nowocześniej, czytelniej ale wciąż pozostał praktyczny, więc nie ma problemu z odnalezieniem odpowiednich informacji. Na deser kalendarz na rok 2015, który został wydrukowany w największej do tej pory ilości.  Strona od zawsze utrzymywana jest w tonacji fioletowo-czarnej z dodatkiem szarego. Zdaje sobie sprawę, że wygląda ona dość ponuro, ale jest rozpoznawalna i - co ważne dla nocnych marków - nie męczy tak oczów w nocy jak witryny z białym tłem. Widoczne w tle zdjęcie z fioletowym Lanosem to zdjęcie rozpoznawcze strony darewnoo.pl - nazwa ta wywodzi się od mojego nicku, który z kolei jest połączeniem wyrazów Daewoo i drewno. Mimo, że drewno mało ma wspólnego z Daewoo, nick ten symbolizuje oryginalność, pomysłowość a jednocześnie przywiązanie do marki Daewoo. Nick ten jest bardzo rozpoznawalny i pierwszy raz użyłem go na Polskim Forum Daewoo w 2009 roku. Potem na kolejnych forach aż wreszcie stworzyłem własną stronę. Darewnoo.pl dzieli się jeszcze na trzy inne podstrony: mods.darewnoo.pl (otworzona w czerwcu 2012 roku) która osiąga największą popularność i zawiera różne modele Daewoo do gier głównie z serii GTA, press.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2012 roku), na której można znaleźć bardzo dużo zdjęć prasowych Daewoo i logotypy oraz games.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2013 roku) na której możesz pograć w gry flashowe z Daewoo mojego autorstwa. Więcej o tym poczytasz na każdej z wymienionych podstronach w zakładce ''Wstęp''.

darewnoo.pl

Twoje źródło wiedzy o Daewoo

(24 głosów, średnia ocena 4.71 na 5)

TEN ARTYKUŁ ZOSTAŁ NAPISANY 18 KWIETNIA 2011 ROKU,

DLATEGO Z DNIEM 5.05.2014 NANIOSŁEM POPRAWKI

ZAZNACZONE NA ZIELONO I PRZEKREŚLIŁEM BŁĘDNE INFORMACJE

 

Espero, to jedyny model Daewoo w którym niemal wszystkie ciekawostki są ludziom znane. Dlatego pisząc że początkowo projekt z którego skorzystało Daewoo był przeznaczony dla Citroena, Ameryki nie odkryje. Ale do rzeczy. Citroen w okolicach 1989 roku chciał zrobić samochód klasy średniej. Powstało wiele projektów (zarówno nadwozia jak i wnętrza). Początkowo projekty które widać na zdjęciu miały wygrać i tak miała wyglądać Xantia (bo to tego modelu projekty były przeznaczone). Ostatecznie jednak te dwa projekty nie przeszły. Dlaczego? A no dlatego, że Citroen stwierdził że za bardzo kojarzą się z ich samochodem klasy wyższej - Citroenem XM. Z kolei Daewoo bardzo się ten projekt spodobał i wykupił go od francuzów (konkretnie ten projekt który na zdjęciu jest niebieski). Projekt ten minimalnie zmodernizowano, dodano odpowiednie znaczki (czyli znaczki Daewoo) i w ten sposób w 1991 roku 1) na rynku koreańskim zadebiutowało Espero.

1) W Korei Espero zadebiutowało w sierpniu 1990 roku.

Kolejną żadną nowością jest to że Espero uzyskało bardzo dobre wyniki w tunelu aerodynamicznym. Jego wynik współczynnika powietrza to 0,29 Cx. Oznacza to, że Espero jest bardzo opływowym autem, co między innymi nieco zmniejsza zużycie paliwa. Najlepszy wynik jaki udało się uzyskać osobowemu samochodowi seryjnemu to 0,26 Cx, więc Espero nie był daleko. Dla porównania podam że współczynnik powietrza Evandy wyniósł 0,32 Cx, a Daewoo Matiza II 0,39 Cx. Ciekawostką jest to że taki sam współczynnik powietrza jak Espero uzyskał Chairman.

Na początku 1991 roku 1) (tylko w Korei) zadebiutowało Espero. Był to pierwszy model Daewoo który potem był popularny w Europie, w ślad za nim poszło Tico. Espero zostało pokazane tylko w jednym nadwoziu - sedan i niestety do końca kariery Espero tak zostało. Espero to samochód bazujący na podzespołach Opla Ascony C oraz Vectry A. Daewoo niestety nie zdecydowało się chociażby na odmianę kombi, która w przypadku Xantii pojawiła się. Nowe Daewoo klasy średniej od razu się przyjęło i szybko odniosło w Korei sukces. Espero widoczne na zdjęciu to Espero z lat 1990-1993, a co było potem? ...

1) Jak wyżej napisałem - Espero w Korei zadebiutowało w sierpniu 1990 roku.

... potem nastąpił drobny face lifting (to jest jedna z niewielu informacji o której ludzie nie wiedzą). O ile w Europie Espero nie przechodziło ani razu face liftingu, o tyle w Korei przeszło go aż 3 razy. Od 1991 do 1993 roku pierwsza wersja z nieco innymi światłami z tyłu (krótszymi i czerwono-szarymi) a z przodu jedyna rzecz po której można było tą wersję poznać to brak znaczka na masce. Potem od 1993 do 1995 pojawiło się zmodernizowane Espero, bardziej podobne do tego znanego w Europie. W porównaniu do pierwszej wersji zdecydowanie zmieniły się światła z tyłu, na środku pojawił się czarny napis Espero, a z przodu pojawił się znaczek, ale wcale nie znaczek Daewoo. Był to specjalny znaczek przeznaczony tylko dla Espero. Na środku tego znaczka były takie jakby trzy fale a na dole pisało Espero. W okresie 1994-1995 znaczek ten został zmieniony na (popularne wtedy) dwie litery D. W końcu w 1996 roku na rynku koreańskim pojawiła się wersja po kolejnej (już drobnej) modernizacji. To taka sama wersja jaką znają wszyscy Polacy. Wszystkie te modernizacje polegały głównie na zmianie wyglądu zewnętrznego Espero. W Europie sprawa się miała nieco inaczej, ale o tym za chwilę.

Zanim przejdziemy do Europy i do Polski warto jeszcze wspomnieć o pewnym prototypie który wyglądem jest bardzo podobny do Espero. Prototyp ten nazywa się DEV2 i został zaprezentowany w 1995 roku na targach koreańskich Seul Motor Show razem z Daewoo Bucrane concept, Tico concept, Nexią, Arcadią oraz NGV3 concept. Jednak Daewoo DEV2 poza wyglądem nie ma nic wspólnego z Espero. Prototyp ten został pokazany tylko w Korei Południowej i tylko jeden raz właśnie na tych targach. Został pomalowany na białą perłę, jego wnętrze jest białe i felgi też. Niestety to kolejny prototyp Daewoo o którym jest mało informacji. Nie wiadomo co ma pod maską, jak dokładnie wygląda jego wnętrze, a nawet jak wygląda jego tył.

Przenieśmy się teraz do Europy. Debiut Espero miał miejsce w 1994 roku, 1) a więc rok po debiucie w Europie Tico. Dlaczego na rynkach europejskich Espero pojawiło się tak późno (bo aż trzy lata później niż w Korei)? Dlatego że General Motors obawiając się konkurencji dla Vectry A zabronił sprzedaży Espero w Europie, do czasu aż Vectra A straci popularność i Espero nie będzie dla niej zagrożeniem. Tak właśnie stało się w 1994 roku (rok później zakończono produkcję Vectry). Podobnie jak w Korei Espero zostało całkiem dobrze przyjęte. Jak już wcześniej pisałem, Espero nie przechodziło w Europie żadnych modernizacji. Na wszystkich rynkach europejskich pojawiła się trzecia wersja Espero. W Polsce początkowo Espero nie było popularnym samochodem, ale wszystko zmieniło się wtedy kiedy Daewoo wykupiło FSO i na warszawskim Żeraniu (poza Tico i  Polonezami) wytwarzano Espero. Niestety, rok to za mało, aby Espero zdążyło być hitem sprzedaży, ponieważ już w 1997 roku pojawiła się znacznie nowsza Nubira I. Co spowodowało że ludzie przestali się interesować bardzo dobrą konstrukcją jaką jest Espero.

1) Espero w Europie i UK zadebiutowało wiosną 1995 roku razem z Nexią.

W Wielkiej Brytanii Espero pojawiło się w 1996 roku 1) (razem z Nexią). Początkowo zainteresowanie nim było spore (bo wtedy marka Daewoo wchodziła na tamten rynek) jednak Anglicy bardzo szybko stracili zainteresowanie tą koreańską marką. W USA Espero nie było oferowane (podobnie jak inne modele Daewoo do 1998 roku). W Polsce mimo że pojawiła się Nubira to zainteresowanie Espero nie osłabło aż tak bardzo żeby trzeba było zakończyć produkcję. Prawdę mówiąc najlepiej Espero sprzedawało się w 1998 roku. Potem w 1999 jego popularność znacznie spadła, do tego stopnia że pod koniec 1999 roku trzeba było zakończyć produkcję Espero (i tak w Polsce najdłużej oferowano Espero). W 2000 roku można było kupić ostatnie egzemplarze z salonów. Nic dziwnego że zainteresowanie Espero spadło, skoro Nubira była niezwykle popularna w Polsce, a w 2000 roku pojawiła się przecież Nubira II. W Korei produkcję Espero zakończono w 1997 roku.

1) Wiosną 1995 roku

Nie wiadomo dlaczego, Espero zasłynęło z wiejskiego tuningu. Owszem powstało kilka ''wioch'' ale to tylko kilka egzemplarzy. Dosyć popularne było tuningowanie Espero w Korei, ale tam robiono to ze smakiem. W Polsce natomiast poza tymi ''wiochami'' Espero był rodzinnym autem. Mimo tego wiele serwisów internetowych ubzdurało sobie, że Espero to (obok Golfów, Calibr i BMW) pojazd z którego często robi się wiejski tuning. Prawda jest taka że w Polsce jeździ więcej taksówek Espero i radiowozów niż Espero po agro tuningu. W Niemczech firma tuningowa MS Design zrobiła pakiet tuningowy dla Espero. Dyskretny tuning obejmował inne felgi, mały spoiler i tyle. W Polsce taki pakiet był nie dostępny, w Korei również.

Znowu informacja która mało kogo zaskoczy: w Hiszpanii i Portugalii Espero miało inną nazwę - Aranos. Dlatego, że w języku hiszpańskim Espero dosłownie oznacza ''zaczekaj''. Daewoo stwierdziło że jest to nie odpowiednia nazwa na ich produkt. Jest też taki samochód który ma nazwę występującą w polskich słownikach. Mówię tu o Subaru Imprezie. Tak samo było w przypadku Espero, tylko że o ile ''impreza'' kojarzy się raczej pozytywnie o tyle ''zaczekaj'' nie. To nie pierwszy przypadek gdzie Daewoo zmieniało nazwę swojego samochodu na rynek hiszpański. W 2000 roku debiutująca Nubira II w odmianie hatchback miała nazwę Compact zamiast Nubira 5d.

Niestety dziś Daewoo Espero nie ma lekko. Coraz więcej tych aut jest złomowanych. Ale nie ma się co dziwić, auto zadebiutowało w Polsce praktycznie 15 lat temu. W Korei Espero (z 1990 roku) zaczęto złomować około 4 lata później. Nie ma się co dziwić, nawet następca Espero - Nubira jest coraz częściej na złomowiskach. A trochę szkoda. Espero to bardzo dobry samochód, ale nigdy nie mógł w Europie skrzydeł bo szybko zostało wyparte przez Nubirę. Bezpieczeństwo w Espero? Wbrew pozorom stoi ono na bardzo wysokim (jak na tamte czasy) poziomie. Co prawda do dziś nie zachowały się żadne zdjęcia z crash testów Espero, 1) ale stwierdzić to można na podstawie wypadków drogowych. Bardzo dużo osób które miały wypadek w Daewoo Espero wyszło z niego niemal bez szwanku. Największą wadą Espero jest bardzo duża podatność na rdzę (bardziej rdzewieje tylko Tico). Drugim sporym minusem są szybko zużywające się fotele, szczególnie z przodu. Prawda jest taka, że w Polsce Espero odniosło sukces tylko... wśród taksówkarzy.

1) W 2014 roku znalazłem oficjalne zdjęcie z crash testu niebieskiego Espero.

Kokpit Espero nie wyróżnia się jakoś specjalnie. Wygląda tak jak inne kokpity samochodów z początku lat 90. Espero posiada mało schowków. Jakość materiałów nie jest jakaś rewelacyjna, ale tragicznie też nie jest. Na szczęście kokpit nie został przejęty żywcem z Opla Ascony, tak jak to było w przypadku Nexii. Kokpit Espero został zaprojektowany praktycznie od podstaw. Daewoo Espero w Europie było dostępne w dwóch wersjach wyposażenia: GLX i CD. W Anglii sytuacja co do wyposażenia zmienia się tylko w stosunku do nazwy. Zamiast GLX (z silnikiem 1,5) jest GLXi, zamiast CD (z silnikiem 1,8) jest CDi a zamiast CD (z silnikiem 2,0) jest CDXi. Dokładna specyfikacja Espero znajduje się w jednokartkowych prospektach. W Korei Daewoo Espero miało jeszcze inne oznaczenia (i oczywiście na tamten rynek było najlepiej wyposażone). Tam były dostępne trzy wersje wyposażenia (mówię tu o drugiej wersji koreańskiego Espero). Pierwsze dwie (1,5 DOHC oraz 1,5 MPFi) były przeznaczone tylko dla Espero z silnikiem 1,5 pod maską. Z kolei Espero 1,8 miało tylko jedną wersję - 1,8 MPFi. Prawda jest taka że to oznaczenia silników, ale w tym przypadku to również wersje wyposażenia (DOHC było słabiej wyposażone). Na tym zdjęciu europejskie Espero, a na kolejnym...

...koreańskie wnętrze Espero. Na pierwszy rzut oka rzuca się inne koło kierownicy oraz elektroniczny wyświetlacz z pomarańczowymi literami i akcentami. Jednak gdy się lepiej przyjrzeć kierownicy można dostrzec podobieństwo do kierownicy europejskiego Espero bez poduszki. Nic bardziej mylnego, to są takie same kierownice i jedyne czym się różnią to... znaczkiem. Koreańskie Espero miały na kierownicy znaczek Espero (czyli napis i trzy fale) a europejskie po prostu znaczek Daewoo. W koreańskich Espero nie montowano poduszek powietrznych aż do 1996 roku (czyli dopiero w trzeciej wersji się pojawia). W europejskich natomiast już początku (1994) można było mieć poduszkę powietrzną, niestety tylko dla kierowcy. Mimo tego że Daewoo Espero było produkowane 9 lat to nie zdecydowano się na poduszkę powietrzną dla pasażera, nie mówiąc już o poduszkach bocznych (których nie miała nawet Leganza). Czy w Espero montowano automatyczną skrzynię biegów? Tak, oczywiście że tak, ale spotkać ją można tylko w części europejskich Espero/ Aranos oraz w każdym koreańskich Espero. W Polsce niestety automat nie był dostępny nawet za dopłatą (podobnie jak w przypadku większości Daewoo przeznaczonych na nasz rynek).

Dopisek: Widoczny na zdjęciu prędkościomierz występował tylko i wyłącznie w najbogatszych wersjach i prawdopodobnie tylko za dopłatą.

Espero jest bardzo dużym i bardzo rodzinnym samochodem. Jest znacznie dłuższe od Daewoo Nubiry i podobnych rozmiarów co... Leganza. Jak już wcześniej wspominałem fotele w Espero szybko się zużywają. Tylna kanapa jest wygodna, pod warunkiem że siedzą na niej dwie osoby, trzem będzie strasznie niewygodnie. Miejsca na nogi i nad głową jest naprawdę dużo. Poza zaletami jakie kryje wnętrze Espero ma jeszcze jednego asa w rękawie. Chodzi o bagażnik. Co prawda fotele nie są składane i nie można zwiększyć wolnej przestrzeni bagażowej, ale 560 litrów jakimi dysponuje Daewoo Espero to naprawdę dobry wynik. Nawet większość dzisiejszych konkurentów może pozazdrościć takiego wyniku. Niestety, poza nie składanymi fotelami Espero ma jeszcze jeden minus jeżeli chodzi o przestrzeń bagażową - zawiasy wnikają do wnętrza bagażnika (choć nie jest to jakaś spora wada, bo to bolączka aut z tamtego okresu).

Espero mogło mieć pod maską jeden z trzech silników benzynowych. Wszystkie te silniki były dostępne zarówno w Europie jak i w Korei (a Anglii też). Były to siniki : 1,5 ; 1,8 oraz 2,0. W Korei (jak już pisałem) miały one swoje nazewnictwo. Silnik 1,5 mógł być albo DOHC albo MPFi, 1,8 tylko MPFi, 2,0 tak samo. Europejskie Espero miały : 1,5 DOHC, 1,8 SOHC i 2,0 SOHC. Wbrew pozorom żaden z tych silników nie był montowany w Daewoo: Nubirze, Leganzie, Lanosie czy Nexii. Wszystkie te silniki charakteryzowały się bezawaryjnością. Dobrze znoszą też LPG. W Polsce najwcześniej wycofano z oferty (bo w 1998 roku) silnik 2,0 (ze względu na to że Espero z tym silnikiem było najdroższe i nie było chętnych). Silnik 1,8 wycofano kilka miesięcy później, a w ostatnich miesiącach produkcji Espero montowano tylko jednostkę 1,5.

Po przeczytaniu artykułu oceń go (na górze strony)!

Lub dodaj komentarz (na dole strony)!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informacje w pigułce:

1989 -  Pierwsze projekty dla Citroena przejęte potem przez Daewoo

1990 -  Debiut pierwszej wersji Espero w Korei

1993 -  Debiut drugiej wersji Espero w Korei

1995 -  Debiut Espero w Europie

1995 -  Prezentacja prototypowego DEV2 w Korei

1996 -  Rozpoczęcie produkcji Espero na Żeraniu

1997 -  Zakończenie produkcji Espero w Korei - debiut Nubiry

1998 -  Z polskiej oferty znika silnik 2,0

1999 - Z polskiej oferty znika silnik 1,8

1999 - Zakończenie produkcji Espero w Polsce

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

.

Reklamy telewizyjne Daewoo Espero:

Koreańska reklama telewizyjna z 1991 roku

 

Koreańska reklama telewizyjna z 1990 roku (przed premierowa)

 

Koreańska reklama telewizyjna z ok.1995 roku

 

Koreańska reklama telewizyjna z 1991 roku

 

Koreańska reklama telewizyjna z 1994 roku

 

Koreańska reklama telewizyjna z 1993 roku

 

HEADER 

 
Gary94
#1 Gary94 2011-04-18 17:22
Polecam jedyny test zderzeniowy Espero przeprowadzony przez Daewoo www.youtube.com/watch?v=UUICG7lBtMw
Quote
 
 
darewnoo
#2 darewnoo 2011-04-18 18:43
To nie jest jedyny test zderzeniowy przeprowadzony przez Daewoo, ale jedyny który obecnie można zobaczyć ;-)
Quote
 
 
Tomek2
#3 Tomek2 2011-04-19 11:25
"Wbrew pozorom żaden z tych silników nie był montowany w Daewoo: Nubirze, Leganzie, Lanosie czy Nexii. Wszystkie te silniki charakteryzował y się bezawaryjnością."

Chciałbym dowiedziec sie czegos wiecej? W nexi Przeciesz był identyczny silnik!
Quote
 
 
darewnoo
#4 darewnoo 2011-04-19 14:32
Cytuję Tomek2:
"Wbrew pozorom żaden z tych silników nie był montowany w Daewoo: Nubirze, Leganzie, Lanosie czy Nexii. Wszystkie te silniki charakteryzowały się bezawaryjnością."

Chciałbym dowiedziec sie czegos wiecej? W nexi Przeciesz był identyczny silnik!


Tak, masz racje, ale ja tu miałem na myśli silniki w koreańskich Espero (tam są one nieco inne).
Quote
 
 
Kotii
#5 Kotii 2011-08-30 15:11
Espero świetne autko. Bardzo go lubiłem. Nigdy mnie przez 14 lat użytkowania nie zawiódł. Miałem nim niestety dwie stłuczki. Ale po każdej wracałem nim na kołach do domu. Nigdy nic mi się nie stało. Teraz mam nadzieje że jest w dobrych rękach. Pozdrawiam.
Quote
 
 
Kotii
#6 Kotii 2011-08-30 15:25
Bardzo fajne autko. Przez 14 lat użytkowania nigdy mnie nie zawiódł. Mimo dwóch wypadków nigdy nic mi się nie stało. Autko naprawiałem sam i śmigałem dalej. Teraz mam nadzieję że trafił w dobre ręce i kolejny właściciel będzie się cieszył jazdą nim. Pozdrawiam.
Quote
 
 
PiotrekM
#7 PiotrekM 2011-09-25 20:16
Gdyby tylko Espero miało do wyboru diesla to byłby to dużo popularniejszy samochód. A kombi w dieslu za taka kasę to już w ogóle byłby hit. Osobiście wolę benzynę(+LPG). Ciekawym rozwiązaniem byłoby 4x4, jak choćby w Subaru...
Quote
 
 
FAN
#8 FAN 2012-06-14 18:39
fantastyczne zdjęcie to co jest przy info o espero z hiszpanii i portugalji , możesz podać jakiś link czy coś skąd je masz bo nigdzie nie moge go znaleść?
Quote
 
 
darewnoo
#9 darewnoo 2012-06-15 20:40
Cytuję FAN:
fantastyczne zdjęcie to co jest przy info o espero z hiszpanii i portugalji , możesz podać jakiś link czy coś skąd je masz bo nigdzie nie moge go znaleść?


Zdjęcie zachowało się tylko w takiej wielkości. www.autowp.ru/pictures/daewoo/aranos/autowp.ru_daewoo_aranos_1.jpg
Quote
 

Dodaj swój komentarz / Add comment

Kod antyspamowy
Odśwież / Refresh