Daewoo Matiz II

Druga generacja popularnego Matiza nigdy nie doczekała się produkcji i sprzedaży w Polsce. Daewoo Matiz II zadebiutował na początku 2000 roku podczas targów w Genewie. W Korei sprzedaż rozpoczęła się już w sierpniu 2000 roku, natomiast kilka miesięcy później w całej Europie (z wyjątkiem Polski). Wiosną 2002 roku do palety silnikowej Matiza II dodano jednostkę benzynową 1.0 litra. W 2003 roku zmieniono logotyp na GM Daewoo. Blisko dwa lata później,zadebiutował następca Matiza II - Spark. Dodatkowo Matiz II w latach 2004-2005 był sprzedawany również jako Chevrolet i Pontiac.

     Daewoo Nubira I

Prace nad J-100 (Nubirą) w 1993 roku rozpoczęto równolegle z modelami T-100 i V-100. Daewoo Nubira miała zastąpić mocno przestarzałe Espero. Produkcja ruszyła już w lutym 1997 roku i początkowo produkowano tylko Nubiry sedan. Odmiana kombi o nazwie Spagon pojawiła się w koreańskiej ofercie 4 miesiące później, natomiast odmiana 5d hatchback (nazwana D5) dopiero we wrześniu 1998 roku. W Europie Nubira debiutowała na targach we Frankfurcie w 1997 roku. Końcem 1998 roku do oferty dołączyła odmiana Van. Na początku 1999 w Nubirze I wprowadzono minimalne zmiany a mimo to już w marcu 1999  roku pokazano w Korei kolejną, nową generację Nubiry.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Musso

Początki Musso miały miejsce w sierpniu 1993 roku, kiedy to model ten miał swoją światową premierę. Na początku 1998 roku koncern Daewoo wykupił 51,9% udziałów SsangYong Motor Co. W marcu Daewoo przystosowało linie produkcyjne w Lublinie do produkcji Musso i Korando (w miejsce Nexii). W połowie 1998 roku Musso przeszło face lifting, ciut później model pojawił się jako Daewoo Musso, którego sprzedaż w Europie ruszyła w 1999 roku i trwała do początku 2002 roku. Potem ponownie jako SsangYong do 2005. Wcześniej, bo w 2002 roku debiut miała wersja pick-up o nazwie Musso Sports - produkowana do 2006. W latach 2008-2011 zwykłe Musso występowało jako Таgaz Road Partner, ale tylko w Rosji.

     Daewoo Nubira II

Prace nad Nubirą II rozpoczęto w 1997 roku, a więc w tym roku w którym debiutowała pierwsza generacja. Efektem tego był koreański debiut Daewoo Nubiry II już w marcu 1999 roku. W Europie auto można było kupić od połowy roku, a w Polsce Drzwi Otwarte odbyły się w połowie września. W grudniu ruszyła produkcja Nubiry II na Żeraniu. Z wielu różnych krajów (w tym z Polski, UK czy USA) wycofano nadwozie hatchback. W Korei natomiast występowała tylko odmiana sedan. W 2001 roku kombi otrzymało inne tylne światła i była to w zasadzie jedyna zmiana przez cały okres produkcyjny. Ostatnie Nubiry II pochodzą z marca 2003 roku. Następcą była Nubira III / Lacetti.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Lanos

Lanos zaczął być produkowany w Korei w listopadzie 1996 roku, początkowo tylko jako sedan. Hatchbacki (Romeo i Juliet) zadebiutowały w maju 1997. W tym samym miesiącu auto miało swoją europejską premierę we Frankfurcie. Wiosną 2000 roku Lanos przeszedł drobny face lifting oraz pojawiła się również znana limitowana wersja - Sport (oferowana do 2001). W kwietniu 2000 roku w Korei debiutował Lanos II w wersji- prawie to samo co Lanos FL. Daewoo Lanos w Europie i USA był dostępny do marca 2003 roku. W Polsce jednak Lanos był produkowany dalej, aż do 2004 roku, a potem jako FSO Lanos do października 2008 roku. Obecnie Lanosy produkuje już tylko ZAZ.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Nexia

Nexia, początkowo pod nazwą Cielo i tylko w wersji sedan miała swoją koreańską premierę w 1994 roku, więc tym samym oferowano ją równolegle z LeMansem. Rok później (w 1995) do oferty dodano hatchbacki. W Polsce auto zaczęto sprzedawać dopiero w połowie 1996 roku i montowano ją do marca 1998 roku. W Korei produkcja Nexii/ Cielo została zakończona w 1997 roku. Również bliżniaczy LeMans przestał być produkowany w 1997 roku. Po 1998 roku Nexię produkował tylko UZ-Daewoo. W 2008 roku w Uzbekistanie zadebiutowała nowa Nexia II, bazująca na poprzedniczce. Sprzedawana (wraz z Matizem II) była aż do 2011 roku. Później przemianowno ją na Chevroleta.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Leganza

Produkcję Leganzy w Korei rozpoczęto końcem marca 1997 roku. Europejską premierę miała podczas targów we Frankfurcie razem z Lanosem, Nubirą I i d'Artsem Concept. Aż do 2000 roku był to flagowy model marki, który zastąpił model Prince. Wiosną 2000 roku Leganza przeszła drobny i niewidoczny na pierwszy rzut oka face lifting. Były to zmiany kosmetyczne. Produkcję Leganzy zakończono w grudniu 2002 roku, a jej następcą był Magnus w Korei (od grudnia 1999) i Evanda w Europie (od 2002). W latach 1998-2000 w Rosji Leganza była sprzedawana też jako Doninvest Kondor.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Matiz I

Oficjalna prezentacja następcy Tico odbyła się w 1997 roku, ale to jeszcze nie był Matiz. To były trzy prototypy d'Arts. Na bazie d'Arts City powstał finalny Matiz, który debiutował w marcu 1998 roku w Korei. W Europie auto sprzedawano od czerwca 1998 roku, ale niestety nie w Polsce. U nas Daewoo Matiz I zaczął być produkowany we wrześniu 1999 roku, jednakże, pierwsze Matizy  pojawiły się w salonach późną zimą 1998 roku. Matiz I, wbrew pozorom był bardzo krótko produkowany (zaledwie 2 lata), bo już w kwietniu 2000 roku Daewoo zaprezentowało Matiza II. Ten jednak nie był u nas dostępny, dlatego też Matiz I w Polsce był oferowany aż do 2004 roku i kolejne 4 lata jako FSO.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Espero

Espero w Korei zadebiutowało w sierpniu 1990 roku. Trzy lata później przeszło drobny face lifting polegający na zmienionym tylnym pasie świateł, innym wyposażeniu i innych kolorach. Pod koniec 1994 roku Daewoo wprowadziło Espero razem z Nexią do Europy, aby w styczniu 1995 roku na dobre rozpocząć promocję tych modeli. W Polsce sprzedaż Espero ruszyła dopiero w 1996 roku. W połowie 1997 roku całą produkcję i sprzedaż Espero zakończono zarówno w Korei jak i w Europie, gdyż następca, wyparł to przestarzałe auto. Mimo to, w Polsce Espero było produkowane dalej i najdłużej, bo aż do grudnia 1999 roku - to nawet ciut dłużej niż sprzedawano jego następcę.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Chairman (H)

Chairman pierwszy raz - jeszcze pod szyldem SsangYonga - został zaprezentowany dokładnie 14-ego października 1997 roku. Ale jako że już na samym początku 1998 roku Daewoo wykupiło aż 51,9% udziałów SsangYong Motor Co., ci zbyt długo nie nacieszyli się swoim nowym produktem, który, nawiasem mówiąc bazuje na modelu W124. Daewoo, po przejęciu udziałów, z produkcją Chairmana ruszyło końcem 1999 roku. Mało kto wie, że w Korei auto cały czas występowało w czterech (a nie dwóch, jak w Polsce) wersjach. Już w 2001 roku, Chairman powrócił do SsangYonga, tym samym auto przestało być dostępne w Europie. W 2003 roku Chairman przeszedł face lifting. Model ten, w kolejnej już generacji od 2008 roku, produkowany jest do dziś.

     Daewoo Tico

Debiut Daewoo Tico datuje się na maj 1991 roku. Przez cały okres produkcji, jego wersje zmieniały się kilkakrotnie. W 1996 roku Tico zaczęło być oficjalnie sprzedawane oraz montowane w Polsce. Dużo wcześniej (od 1993 roku) Tico były sprowadzane z Korei przez prywatnego importera. W 1998 roku, Daewoo-FSO pokazało ''Nowe'' Tico, które wcale nie było nowe. Taka wersja była oferowana równolegle z wersją standardową i również do końca produkcji, która nastąpiła w kwietniu 2001 roku i to nie tylko w Polsce ale również w Korei. Mimo przestarzałej konstrukcji, Tico było oferowane niemal tak długo jak bliźniaczy Matiz I.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Korando

Mimo, iż nazwa Korando pamięta jeszcze lata '80, generacja którą widać na zdjęciu, pierwszy raz została pokazana w maju 1995 roku. Był to jeszcze prototyp o nazwie KJ w kolorze morskim. Oficjalnie SsangYonga Korando w Korei zaprezentowano w lipcu 1996 roku, a już dwa miesiące później ruszyła ich masowa produkcja. Na początku 1998 roku, Daewoo przejęło część udziałów SsangYonga, w tym prawo do produkcji a także sprzedawania ich modeli pod swoim szyldem. W ten oto sposób w 1999 roku pojawił się Daewoo Korando. Produkowany do 2002 roku (w UK do 2001) model nigdy nie odniósł sukcesu, Po 2002 roku, Korando znów było oferowane jako SsangYong, aż do 2006 roku. W 2010 roku pojawił się następca.

     Prototypy Daewoo

W latach 1993-2000 Daewoo pokazało oficjalnie przynajmniej 37 prototypów. Najwięcej w 1997 roku, bo aż 12. Wśród nich było wiele udanych i ładnych prototypów, takich jak Bucrane, Shiraz, Mirae, Musiro, No.1 czy Mya (na zdjęciu). Poza nimi było też kilka dość kontrowersyjnie wyglądających (DMS-1, Joyster czy No.2) ale niektórym mogą się one podobać. Koncern Daewoo eksperymentował też z całkiem rasowymi oraz elektrycznymi wersjami seryjnych modeli, przez co powstały prototypy takie jak: Lanos, Nubira i Leganza GTI, DEV2, DEV5, DEV 5-5, NGV-3, DFC-1 i wiele więcej. Najwięcej razy prezentowano Joystera.

_______

Czytaj więcej o prototypach: Bucrane, DMS-1, Joyster i Mantica w artykułach


     Daewoo Tacuma / Rezzo

Prototypy Tacumy pokazano w sierpniu 1999 roku w Europie. Debiut gotowego modelu nastapił 7 stycznia 2000 roku w Korei. W Europie auto było dostępne od jesieni 2000 roku, w Polsce od stycznia 2001. Daewoo Tacuma w trzech krajach występowała pod nazwą Rezzo (od Resolutely) - w Korei, Niemczech oraz we Francji. Wszędzie indziej była to Tacuma. W kwietniu 2003 roku minivan przeszedł drobny face lifting. Od 2005 roku (już jako Chevrolet) nazywany tylko Rezzo (albo Vivant). Produkcję zakończono w 2009 roku. Rezzo można było kupić w konfiguracji siedmio-osobowej.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo-FSO Polonez +

Daewoo stało się właścicielem FSO w 1996 roku, tym samym weszło w posiadanie Polonezów które rok później (w kwietniu) na mocy zobowiązań koncernu wobec FSO zostały nieco zmodernizowane i dodatkowo nazwane ''Plus''. Dotyczyło to Caro, Atu, Cargo i Trucka. W 1998 roku zmieniono klamki zewnętrzne, wycofano silnik 1,4 i zaprezentowano P-120 czyli prototyp Poloneza Kombi. Ten zaś debiutował w kwietniu 1999 roku. W 2000 roku zmieniono tylną blednę w Atu Plusie, wycofano silnik GLi i odświeżono gamę kolorów, dodając wiele kolorów z Daewoo Matiza. Potem zaniechano kolejnych zmian. Produkcję osobowych wersji Plusa zaprzestano w kwietniu 2002 roku. Natomiast Truck Plus był produkowany do marca 2003 

     Trochę o stronie darewnoo.pl

Wszystko zaczęło się końcem 2010 roku, kiedy to domena www.darewnoo.pl została przeze mnie zarejestrowana. Oficjalne otwarcie strony nastąpiło w dniu 5 styczeń 2011 roku. Początkowo strona była bardzo uboga. Mimo to, poświęcałem (i dalej poświęcam) jej bardzo dużo czasu, aby ją doskonalić, urozmaicać i wzbogacać o nowe informacje. Strona poświęcona jest modelom Daewoo z lat 1991-2001, a więc: Tico, Matiz, Nexia, Lanos, Espero, Nubira, Leganza, Tacuma oraz prototypom z lat 1995-2000. Jest też kilka wzmianek o takich modelach jak Musso, Korando, Chairman czy Polonez Plus. Strona mniej więcej raz na rok przechodzi spore zmiany graficzne i związane z treścią na niej. I tak na przykład: w 2011 dodałem 9 pełnych artykułów i forum. W 2012 roku na darewnoo.pl zmian było nie dużo i były czysto kosmetyczne. Został też wydany pierwszy kalendarz w ilości sześciu sztuk. W 2013 natomiast na stronie zrobiłem pierwszy header wykonany we Flashu a także zabrałem się za ponowne pisanie artykułów dla modeli Tico i Matiz. Artykuły te są nawet do 3x dłuższe niż poprzednio. Ponadto na nowo przygotowałem bardzo porządnie zrobiony spis lakierów Daewoo w aż 15-stu modelach. Spis ten to najpopularniejsza obecnie rzecz na stronie. Rok 2014 to czas największych do tej pory zmian. Poza takimi drobiazgami jak Site Map czy poprawie artykułów z 2011 roku, na stronie pojawiła się bardzo rozbudowana Chronologia z podziałami dziesięciu modeli na wszystkie wersje, dodałem do publicznego wglądu moje archiwum zdjęć i zdjęć prasowych Daewoo, a tych jest w sumie nieco ponad 5000 oraz gruntownie zmodernizowałem menu w działach z artykułami oraz dział ''Galeria zdjęć prototypów z targów''. Na koniec, największa zmiana graficzna od czasów istnienia strony. Nowy design wygląda nowocześniej, czytelniej ale wciąż pozostał praktyczny, więc nie ma problemu z odnalezieniem odpowiednich informacji. Na deser kalendarz na rok 2015, który został wydrukowany w największej do tej pory ilości.  Strona od zawsze utrzymywana jest w tonacji fioletowo-czarnej z dodatkiem szarego. Zdaje sobie sprawę, że wygląda ona dość ponuro, ale jest rozpoznawalna i - co ważne dla nocnych marków - nie męczy tak oczów w nocy jak witryny z białym tłem. Widoczne w tle zdjęcie z fioletowym Lanosem to zdjęcie rozpoznawcze strony darewnoo.pl - nazwa ta wywodzi się od mojego nicku, który z kolei jest połączeniem wyrazów Daewoo i drewno. Mimo, że drewno mało ma wspólnego z Daewoo, nick ten symbolizuje oryginalność, pomysłowość a jednocześnie przywiązanie do marki Daewoo. Nick ten jest bardzo rozpoznawalny i pierwszy raz użyłem go na Polskim Forum Daewoo w 2009 roku. Potem na kolejnych forach aż wreszcie stworzyłem własną stronę. Darewnoo.pl dzieli się jeszcze na trzy inne podstrony: mods.darewnoo.pl (otworzona w czerwcu 2012 roku) która osiąga największą popularność i zawiera różne modele Daewoo do gier głównie z serii GTA, press.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2012 roku), na której można znaleźć bardzo dużo zdjęć prasowych Daewoo i logotypy oraz games.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2013 roku) na której możesz pograć w gry flashowe z Daewoo mojego autorstwa. Więcej o tym poczytasz na każdej z wymienionych podstronach w zakładce ''Wstęp''.

darewnoo.pl

Twoje źródło wiedzy o Daewoo

(89 głosów, średnia ocena 4.80 na 5)

© darewnoo

Daewoo Tico bazujące na aucie Suzuki Alto z 1988 roku zostało zaprezentowane w Korei Południowej w 1991 roku i było produkowane w mieście Bupyeong. Wykorzystanie japońskiej konstrukcji okazało się strzałem w dziesiątkę. Miejskie Tico od razu zdobyło wielu klientów w Korei, co przełożyło się na dużą sprzedaż i popularność. Było tanie i bardzo zwrotne (jego promień zawracania wynosi tylko 4,4 m).

Jako pierwsze zadebiutowały wersje: SE, PM, DX. Wersja SE była tą najbardziej ubogą. Nie miała nic na wyposażeniu, nawet kołpaków czy tylnej wycieraczki. PM jest wersją nieco lepiej wyposażoną ale gorzej od DX. Co ciekawe wersja DX od początku miała lakierowane w kolor nadwozia zderzaki. W 1993 roku pojawiła się wersja SR (Super), natomiast w 1995 wersja SL która jest gdzieś pomiędzy SE i PM, jednak była to najmniej popularna wersja, spotykana głównie w Wenezueli. Również w 1995 roku, koreańskie Tico doczekało się kolejnej wersji - SX. Była ona jednak inna niż ta którą znamy w Polsce. Tico doczekało się też wersji Van dostępnej najprawdopodobniej tylko w Korei. Pojemność bagażnika Vana wynosiła 860 litrów. Wersja ta była produkowana do 2000 roku. (Więcej informacji nt wersji znajdziesz TUTAJ) Z roku na rok, Tico zyskiwało popularność poza Koreą.

W Polsce pierwsze egzemplarze Tico pojawiły się latem 1993 roku za sprawą importera ''Ticar'' który miał siedzibę w Warszawie. Importer sprowadzał tylko wersje PM i DX. Sprowadzane wersje PM standardowo miały na pokładzie: składane tylne siedzenia, dywaniki, zagłówki, blokadę tylnych drzwi, oba lusterka zewnętrzne i wzmocnienia karoserii. Opcjonalnie było dostępne radio. Wersje PM można było też rozpoznać z zewnątrz bowiem miała inny tylny zderzak i inne umiejscowienie światełek na nim a także inny wzór kołpaków. Wersja DX posiadała w standardzie znacznie więcej, bo poza tym co ma PM miała również: spryskiwacze, wycieraczkę tylnej szyby, ogrzewaną tylną szybę, pasy bezpieczeństwa, kieszenie boczne, liczne pojemniki i schowki a w opcji radioodtwarzacz i kołpaki ''lux''. Importowane Tico mogło być dostępne w jednym z ośmiu kolorów nadwozia.

Jednak w okresie 1993-1996 Tico było bardzo mało popularne, gdyż było konstrukcją nieznaną i nierozreklamowaną. Masowo na polskich ulicach zaczęło się pojawiać dopiero w 1996 roku, rok po przejęciu przez Daewoo firmy FSO i utworzeniu spółki Daewoo-FSO. W 1996 roku właśnie, montaż Tico rozpoczęto na warszawskim Żeraniu (już w styczniu '96 rozpoczęto jego dystrybucje w Polsce). Zrezygnowano jednak z wersji PM i w ofercie pozostała tylko lekko zmodernizowana i lepiej wyposażona (na potrzeby rynku europejskiego) wersja DX pod nazwą SX. Na początku 1998 roku wprowadzono do polskich salonów ''nową'' wersję Tico o potocznej nazwie ''Nowe Tico''. Auto było dostępne w wersji SX oraz DLX (najlepiej wyposażona wersja Tico). Zmiany zewnętrzne jakie pojawiły się w zmodernizowanym Tico to: wlot powietrza oraz zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia (w wersji SX za dopłatą), tylny spoiler (w starszej wersji dostępny tylko za dopłatą) oraz szersze opony (Tico SX - 135 R 12, Tico DLX - 155/70 R 12). Lakier metalizowany dalej był oferowany tylko za dopłatą która wynosiła zaledwie 300 zł. W Nowym Tico poniekąd poprawiono też bezpieczeństwo, ale i tak Tico bezpiecznym samochodem niestety nie jest.

W 2000 roku popyt na Tico w Polsce zaczął spadać. W Korei kończono wtedy już produkcję Tico. Samochód był już mocno przestarzały nawet jak na tamte czasy. Poza tym coraz więcej osób decydowało się na nowocześniejszego Daewoo Matiza. Dodatkowym aspektem spadku popularności jest fakt iż Tico jest bardzo niebezpiecznym samochodem dopuszczonym w Polsce do ruchu na homologacji warunkowej. Nie było też badane przez żadną instytucję testującą bezpieczeństwo w razie wypadku. Ponadto Tico jest autem dosyć niestabilnym. Jego współczynnik oporu powietrza wyniósł 0,38 Cx. Tico nie było oferowane w żadnych wersjach limitowanych i specjalnych, nie było też tuningowane przez renomowane firmy tuningowe co chyba nie dziwi. W Europie zachodniej czy Anglii samochód w ogóle nie był oferowany. W Ameryce Łacińskiej auto nazywało się Fino. Daewoo Tico produkowane było też w Rumunii (1998-2001) oraz w Uzbekistanie (1996-2001). W 2001 roku postanowiono definitywnie zakończyć produkcję Daewoo Tico.

Historia tego samochodu nie kończy się jednak, gdyż nie tylko Daewoo i Maruti skopiowali produkt Suzuki, ale również Chińczycy którzy wypuścili w 2007 roku na rynek auto o nazwie: Shandong Binzhou Pride które jest autentyczną kopią... Daewoo Tico DLX, który z kolei jest kopią Suzuki. Cena po przeliczeniu na złotówki wynosiła około 7 000 zł. Dla porównania nowe Tico z 1998 z salonu kosztowało o 15 tysięcy więcej. Wyposażenie Binzhou Pride jest tak samo mizerne jak w Tico. Próżno w nim szukać ABS-u, klimatyzacji czy poduszek powietrznych. Silnik oczywiście ten sam co w Tico - 0,8 41 KM. Gdyby nie wielki znaczek na masce, ciężko by było odróżnić ten chiński wynalazek od normalnego Tico. Nawet światła przeciwmgielne zamontowane na zderzaku Binzhou Pride nie są żadną nowością, ponieważ w niektórych koreańskich Tico z lat 1997-1999 takie światła również były montowane. Shandong Binzhou Pride nie był jednak pierwszą chińską kopią. Już w okolicach 1999 roku w Chinach pojawiły się takie łudząco podobne Tico o nazwie Anchi MC 6330.

Prototyp

Daewoo Tico doczekało się też prototypu o nazwie Runny, który byłby zapomniany gdyby nie pewien koreański serwis internetowy. Prototyp został pokazany tylko na targach Seul Motor Show 1995 a potem słuch po nim zaginął. Powstał tylko jeden egzemplarz tego prototypu z silnikiem 0,8 litra pod maską. Równocześnie Daewoo zaprezentowało też prototypy Bucrane i DEV2. Najprawdopodobniej prototypowe Tico miało być zupełnie nowym modelem który zastąpiłby kopię Suzuki Alto.

Ciekawostki

Koreańczycy wymyślili dla Tico maskotkę którą był różowy uśmiechnięty króliczek widoczny obok. Pojawiał się on podczas reklam prasowych i telewizyjnych do 1996 roku, tylko w Korei. Następca Tico - Matiz I też miał swoją maskotkę.

.

Co ciekawe Tico startowało również w rajdach i to nie tylko w Korei, ale również w Europie. Na koreańskich rajdach ścigały się one między sobą. W Europie natomiast z samochodami różnych marek. Mimo że nie są to szybkie samochody to uzyskiwały całkiem dobre wyniki.

.

Kiedyś Tico było naprawdę bardzo cenione w Polsce. W latach 1996-1998 dla wielu ludzi Tico było obiektem westchnień i marzeniem. Niestety, czas działa bardzo na niekorzyść dla Tico. Dziś ten samochód jest wyśmiewany, niedoceniany a często nawet porzucany. Wiele egzemplarzy zostało zniszczone na potrzeby Internetu. Całe mnóstwo Tico wylądowało już na złomowisku. Na całe szczęście Tico cały czas ma sporo fanów i zwolenników, bo użytkownicy tych aut cenią sobie ich bezawaryjność, zrywność silnika, zwrotność oraz bardzo niskie koszty utrzymania i duży dostęp do tanich części. Co ciekawe w latach produkcji Tico nazywano kombi-limuzyną zamiast po prostu hatchback. Na model Tico, Daewoo-FSO dawało dwa lata gwarancji.

Wnętrze, silnik, ceny

Wnętrze Daewoo Tico (nie zależnie od wersji i rocznika) jest bardzo spartańskie, ponieważ zostało ono zaadaptowane praktycznie bez zmian z Suzuki Alto. Wyposażenie Tico zawsze było bardzo ubogie (chociaż w Korei i tak było najlepiej). W Polsce debiutujące w 1998 roku Nowe Tico przynosi takie udogodnienia jak: zegarek elektroniczny, elektryczne otwieranie szyb w przednich drzwiach, tylne głośniki i centralny zamek. Nowe Tico zostało też wyróżnione niebieskimi tarczami prędkościomierza. Niestety, w Tico nigdy nie montowano poduszki powietrznej (nawet dla kierowcy i nawet w opcji) również w najbogatszych wersjach. Dla wielu osób bardzo dziwne może być to, że Daewoo Tico występowało też z automatyczną skrzynią biegów. Mało tego że występowało, to jeszcze automat pojawił się już w pierwszych egzemplarzach Tico (SR). Każde Tico wyprodukowane na rynek koreański miało na pokładzie automatyczną skrzynię. Manual był w Korei niedostępny. Zupełnie odwrotnie było w Polsce. U nas oferowano Tico tylko z manulaną skrzynią, a automat nie był oferowany nawet za dopłatą. Nie zmieniło się to nawet po debiucie u nas Nowego Tico, choć Daewoo miało plany wprowadzenia automatu do Tico w Polsce. Automat niestety zwiększał zużycie paliwa o około 2 litry.

Tico jest małym samochodem, więc w środku teoretycznie powinno być mało miejsca. W praktyce jest go jednak znacznie więcej niż w niejednym aucie podobnej a nawet nieco wyższej klasy. Takie auta jak Seicento czy Ka, Tico bije na głowę. Fotele niestety nie są wygodne a ich trzymanie boczne jest kiepskie. Mało tego, siedziska z przodu dla wielu osób mogą okazać się za krótkie. Tico jest samochodem czteroosobowym więc cztery osoby bez problemu mogą swobodnie zająć miejsce w pojeździe, ale jazda w pięć osób nie będzie już tak przyjemna. Siedzisko na środku kanapy jest bardzo małe i ciężko tam usadowić piątą osobę.

Pod maską Daewoo Tico od początku do końca produkcji, w każdej wersji był montowany tylko jeden ale w zupełności wystarczający silnik (jak na masę Tico która wynosi od 620 do 640 kg). Jest to trzycylindrowa jednostka benzynowa F8C typu SOHC o pojemności 0,8 i o mocy 41 koni mechanicznych przy 5500 obrotów na minutę. Pozwalała ona rozpędzić Tico do 143 km/h. Daewoo twierdziło że Nowe Tico potrafiło się rozpędzić do 150 km/h. Przyspieszenie do setki trwa 17,0 sekund (w przypadku automatu 25,0 sekund). Taki sam silnik jak w Tico znajdziemy w Damasie oraz Labo a podobny w Maruti 800. Zaletą tego silnika jest bardzo niskie spalanie. W mieście wynosi ono 5,15 litra. Bagażnik Tico może pomieścić 180 litrów bagażu (niezależnie od wersji i rocznika). Próg załadunku jest niski co jest dużą ale też i jedyną zaletą. Po złożeniu tylnych siedzeń można było uzyskać 860 litrów przestrzeni bagażowej. Ładowność wynosiła 375 kg. Tico ma 3340 mm długości, 1400 mm szerokości, 1395 mm wysokości a jego rozstaw osi wynosi 2335 mm.

Daewoo Tico ma niezależne przednie zawieszenie na kolumnach McPhersona oraz tylne na wahaczach wleczonych. Ceny Tico w 1997 roku kształtowały się od 21 900 do 25 200 zł, w 1998 roku od 20 300 do 21 800 zł (najdroższa wersja została wycofana). W 2000 roku cena wynosiła 21 300 zł, (wiosną - 20 500 zł) ale w listopadzie spadła do 19 700 zł.

Artykuł został napisany w 2013 roku - przedstawiłem w nim wiele wówczas nieznanych faktów oraz informacji i to na długo przed obecnie dostępnymi danymi w sieci, na Wiki czy na YouTube.

Jeśli chcesz poznać bardziej szczegółowe informacje dotyczące Tico i zobaczyć mnie osobiście "w akcji" (2023), odsyłam do tego nagrania: KLIK

HEADER 

 
miecho
#1 miecho 2013-09-09 13:58
Szkoda, że zabrakło informacji nt. odpłatnego wyposażenia dodatkowego, jakim była klimatyzacja, elektryczna antena, dodatkowy schowek pod siedzeniem kierowcy. Były też wersje z fabryczną kontrolką rezerwy paliwa.
 
 
bryan
#2 bryan 2013-12-03 03:56
niezgadza się parę rzeczy.
tico z automatem było oferowane w polsce
Van był oferowany w polsce (miałem takiego z rocznika 2000, miał inną belke zawieszenia tylnego)
 
 
darewnoo
#3 darewnoo 2013-12-07 06:34
Cytuję bryan:
niezgadza się parę rzeczy.
tico z automatem było oferowane w polsce
Van był oferowany w polsce (miałem takiego z rocznika 2000, miał inną belke zawieszenia tylnego)


Nie, Tico z automatem po 1995 roku nie było oferowane w Polsce. Musiałeś mieć jakąś koreańską wersje.
 
 
Torunianin
#4 Torunianin 2014-04-30 18:41
Darewnoo, Robiłeś kiedyś wizualizacje jak wyglądałyby inne werwje nadwoziowe modeli Daewoo np. Tico 3d. Myślę, że model wyglądałby tak samo jak Suzuki Alto z '88 roku. Zdjęcie takiego auta jest np. na Wikipedii. Swojądrogą, czy nie wiesz dlaczego firma nie oferowała tej wersji? Daewoo raczej nie kupiło licencji wyłącznie na 5d, a 3d byłoby super na furgon.
 
 
darewnoo
#5 darewnoo 2014-05-01 02:10
Cytuję Torunianin:
Darewnoo, Robiłeś kiedyś wizualizacje jak wyglądałyby inne werwje nadwoziowe modeli Daewoo np. Tico 3d. Myślę, że model wyglądałby tak samo jak Suzuki Alto z '88 roku. Zdjęcie takiego auta jest np. na Wikipedii. Swojądrogą, czy nie wiesz dlaczego firma nie oferowała tej wersji? Daewoo raczej nie kupiło licencji wyłącznie na 5d, a 3d byłoby super na furgon.


No robiłem, ale stare dzieje. Wtedy to było na niskim poziomie.

Wiem jak wygląda takie Suzuki.

Prawdopodobnie firma uznała że nie ma sensu klepać trzydrzwiówek, skoro wersja 5d jest praktyczniejsza , a furgona można sobie zrobić na bazie wersji 5d, poza tym jest jeszcze odmiana Van.

To już lepszą odmianą było by kombi
 
 
darewnoo
#6 darewnoo 2014-05-05 09:00
Dodałem drobne poprawki w artykule (zaznaczyłem na zielono)
 
 
Lysander
#7 Lysander 2014-07-03 15:09
Mi się wydaję, że Tico miał klimatyzację, ponieważ znalazłem instrukcję Daewoo-FSO Tico w necie i była klimatyzacja, ale w bogatszej wersji.
 
 
darewnoo
#8 darewnoo 2014-07-03 15:11
Cytuję Lysander:
Mi się wydaję, że Tico miał klimatyzację, ponieważ znalazłem instrukcję Daewoo-FSO Tico w necie i była klimatyzacja, ale w bogatszej wersji.


No bo była, ale ja przecież w artykule nic o tym nie pisałem. O klimie wspominałem tylko przy tej chińskiej podróbce.
 
 
Lysander
#9 Lysander 2014-07-03 15:14
Ok w porządku, mimo to oceniam na 5!
 
 
darewnoo
#10 darewnoo 2014-07-03 15:15
Cytuję Lysander:
Ok w porządku, mimo to oceniam na 5!


Dziękuje za docenienie mojej pracy i wysiłku :)
Polecam również artykuł o Matizie, który jest co najmniej 3 razy dłuższy.
 
 
Batton87
#11 Batton87 2014-08-14 23:11
Świetna robota, jw. zapomniałeś dodać do wyposażenia lux seryjnej klimatyzacji, poza tym "nowe" tico posiadało już łamaną kolumnę kierowniczą co uważam za ważną informację :)
 
 
darewnoo
#12 darewnoo 2014-08-14 23:13
Cytuję Batton87:
Świetna robota, jw. zapomniałeś dodać do wyposażenia lux seryjnej klimatyzacji, poza tym "nowe" tico posiadało już łamaną kolumnę kierowniczą co uważam za ważną informację :)


Ok, info o klimie można upchać :D

A faktycznie. Ale to było chyba nawet przed ''nowym'' Tico.
Nie wiem czy to ma coś wspólnego z tą homologacją warunkową.
 
 
Antek
#13 Antek 2015-02-10 16:48
Fajna strona i sporo ciekawostek o tico. Polecam a także zapraszam na forum www.zlosnik.pl
 
 
Nietonie
#14 Nietonie 2015-11-14 00:02
Bardzo fajny opis. Co do prędkości to jadąc tico nad morze z południa kraju jechałem przez 2 godziny non stop a prędkością 160 km/h (pół roczne tico) - biorąc pod uwagę zawyżanie prędkości przez prędkościomierz e osobówek było to nieco ponad 150 kmph.
 
 
darewnoo
#15 darewnoo 2015-11-18 10:48
Cytuję Nietonie:
Bardzo fajny opis. Co do prędkości to jadąc tico nad morze z południa kraju jechałem przez 2 godziny non stop a prędkością 160 km/h (pół roczne tico) - biorąc pod uwagę zawyżanie prędkości przez prędkościomierze osobówek było to nieco ponad 150 kmph.



Dzięki, ale to bardziej artykuł niż opis ;)

Dane podane w artykule, to dane producenta, ale one też nie są jednoznaczne. Raz podawali 143, raz 144 km/h, a w prospekcie z 2000 roku - 150.

Wcale mnie nie dziwi, że Twoje Tico przekroczyło 150 km/h, bo te autka są zdolne do takich rzeczy :D Matiz prawdopodobnie nie dałby rady.
 
 
Cnodax
#16 Cnodax 2018-02-13 22:00
Bardzo dobry samochód i niedoceniany samochód. Swojego pierwszego pełnoletniego Tico zezłomowałem na wiosnę 2015, bo cena sprzedaży była niższa niż roczna składka OC a progi kwalifikowały się już do wymiany, wiec nie znalazł kupca kupić. Ale kiedy musiałem znaleźć coś by dojeżdżać do pracy wybór był oczywisty. Samochód w cenie skutera, spalanie rzędu 5,7 l. Homologacja na pięć osób, pięć drzwi, a po złożeniu siedzeń masa miejsca, praktycznie bezawaryjny. Jedynie jazda tym wehikułem musi obywać się z głowa, sam dziwie się jak te auto trzyma się drogi na tak wąskich oponach, o kwestii bezpieczeństwa w razie wypadku nie wspomnę. I tak od pół roku znowu prasuje ulice drugim żelazkiem ;d
 

Jesteś gościem, nie masz uprawnień do komentowania. Kontakt: http://www.darewnoo.pl/mods/kontakt-do-autorow

You are a guest, you do not have permission to comment on. Contact: http://www.darewnoo.pl/mods/contact-to-authors