TEN ARTYKUŁ ZOSTAŁ NAPISANY 6 LUTEGO 2011 ROKU, DLATEGO Z
DNIEM 5.05.2014 NANIOSŁEM POPRAWKI ZAZNACZONE NA
ZIELONO I PRZEKREŚLIŁEM BŁĘDNE INFORMACJE
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Daewoo Joyster to pseudo samochód sportowy. Coś na kształt Toyoty Paseo, która również wygląda sportowo, a osiągi i silnik ma słabe. Joystera zaprezentowano początkowo tylko w Korei w 1997 roku (razem ze Shirazem concept oraz d'Artsem), potem w 1999 pokazano go też w Ameryce Północnej na targach motoryzacyjnych Chicago Auto Show (razem z Nubirą GTI i Lanosem GTI). Pokazano go również w Paryżu w 1998 roku. Warto dodać, że Joyster był jedynym prototypem który został zaprezentowany zarówno w Korei i Europie jak i w USA. Ciężko powiedzieć czy ten concept miał bym szanse na produkcję seryjną. 1) Projektant Joystera nie jest znany, ale najprawdopodobniej robota to Design Forum. Wiele osób twierdzi że Joyster ma wiele wspólnego z zaprezentowaną w 1995 roku Barchettą. Joyster został zbudowany tylko w jednym egzemplarzu w kolorze srebrnym. Pod jego maską znajdował się silnik o pojemności 1,5 który ma cztery cylindry, 89 koni mechanicznych, do setki przyspiesza w 9,7 sekundy, a rozpędza się do 205 km/h. Nie są to powalające osiągi, podobne ma Leganza 2,0. W Joysterze zamontowano pięciobiegową skrzynię biegów. Sam Joyster waży ok. 900 kilogramów, więc jest dosyć lekki. Miał 4041 mm długości (mniej więcej tyle co Lanos hatchback), 1770 mm szerokości i 1270 mm wysokości (licząc z dachem). Niestety ciężko jest stwierdzić czy dach ten był składany ręczne czy automatycznie, czy był płócienny czy nie. Tył Joystera jest bardzo ciekawy: końcówki rur wydechowych wyglądają jak by były przekręcone o 60 stopni (jest to oczywiście zabieg stylistyczny). Na samym środku tylnej częśći Joystera znajduje się wielki napis Joyster w czarnej obramówce. Najprawdopodobniej po włączeniu świateł napis ten robił się czerwony. Z przodu Joyster wydaje się smukły, z boku niski i sportowy, a z tyłu nieco pulchny. Zdjęć Joystera przetrwało niewiele. Joyster na każdym zdjęciu i na każdych targach prezentowany był bez dachu. Drzwi w tym concepcie otwierały się normalnie (nie do góry). Niektórzy twierdzą, że Joyster to Mya bez dachu pod inną karoserią. Jest to jednak niemożwlie. Mya jest znaczne dłuższa od Joystera. Mimo to silniki mają identyczne. Joyster jest kabrioletem dwuosobowym. Siedzenia w nim wyłożono bordową i czarną skórą. Ostatni raz ten prototyp widziano na targach organizowanych przez GM Daewoo (trzecie zdjęcie) potem słuch o Daewoo Joysterze zaginął. Szkoda że ten prototyp pozostał tylko prototypem, bo z pewnością wyróżniał by się z tłumu innych aut.
1) Daewoo w 1998 roku przyznało się że nigdy nie planowało produkować Joystera. Mimo że w 1999 roku pokazano go jeszcze w USA. Prawdopodobnie tylko po to aby uatrakcyjnić swoje stoisko.
HEADER
Niektórzy twierdzą też że Alfa Spider.
Dyskusyjne pytanie: Joyster jest ładniejszy od Barchetty?
No właśnie to trudna odpowiedz.
Tej Alfy GTV tylko bez dachu
Ja chyba jednak jestem za Joysterem