Daewoo Matiz II

Druga generacja popularnego Matiza nigdy nie doczekała się produkcji i sprzedaży w Polsce. Daewoo Matiz II zadebiutował na początku 2000 roku podczas targów w Genewie. W Korei sprzedaż rozpoczęła się już w sierpniu 2000 roku, natomiast kilka miesięcy później w całej Europie (z wyjątkiem Polski). Wiosną 2002 roku do palety silnikowej Matiza II dodano jednostkę benzynową 1.0 litra. W 2003 roku zmieniono logotyp na GM Daewoo. Blisko dwa lata później,zadebiutował następca Matiza II - Spark. Dodatkowo Matiz II w latach 2004-2005 był sprzedawany również jako Chevrolet i Pontiac.

     Daewoo Nubira I

Prace nad J-100 (Nubirą) w 1993 roku rozpoczęto równolegle z modelami T-100 i V-100. Daewoo Nubira miała zastąpić mocno przestarzałe Espero. Produkcja ruszyła już w lutym 1997 roku i początkowo produkowano tylko Nubiry sedan. Odmiana kombi o nazwie Spagon pojawiła się w koreańskiej ofercie 4 miesiące później, natomiast odmiana 5d hatchback (nazwana D5) dopiero we wrześniu 1998 roku. W Europie Nubira debiutowała na targach we Frankfurcie w 1997 roku. Końcem 1998 roku do oferty dołączyła odmiana Van. Na początku 1999 w Nubirze I wprowadzono minimalne zmiany a mimo to już w marcu 1999  roku pokazano w Korei kolejną, nową generację Nubiry.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Musso

Początki Musso miały miejsce w sierpniu 1993 roku, kiedy to model ten miał swoją światową premierę. Na początku 1998 roku koncern Daewoo wykupił 51,9% udziałów SsangYong Motor Co. W marcu Daewoo przystosowało linie produkcyjne w Lublinie do produkcji Musso i Korando (w miejsce Nexii). W połowie 1998 roku Musso przeszło face lifting, ciut później model pojawił się jako Daewoo Musso, którego sprzedaż w Europie ruszyła w 1999 roku i trwała do początku 2002 roku. Potem ponownie jako SsangYong do 2005. Wcześniej, bo w 2002 roku debiut miała wersja pick-up o nazwie Musso Sports - produkowana do 2006. W latach 2008-2011 zwykłe Musso występowało jako Таgaz Road Partner, ale tylko w Rosji.

     Daewoo Nubira II

Prace nad Nubirą II rozpoczęto w 1997 roku, a więc w tym roku w którym debiutowała pierwsza generacja. Efektem tego był koreański debiut Daewoo Nubiry II już w marcu 1999 roku. W Europie auto można było kupić od połowy roku, a w Polsce Drzwi Otwarte odbyły się w połowie września. W grudniu ruszyła produkcja Nubiry II na Żeraniu. Z wielu różnych krajów (w tym z Polski, UK czy USA) wycofano nadwozie hatchback. W Korei natomiast występowała tylko odmiana sedan. W 2001 roku kombi otrzymało inne tylne światła i była to w zasadzie jedyna zmiana przez cały okres produkcyjny. Ostatnie Nubiry II pochodzą z marca 2003 roku. Następcą była Nubira III / Lacetti.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Lanos

Lanos zaczął być produkowany w Korei w listopadzie 1996 roku, początkowo tylko jako sedan. Hatchbacki (Romeo i Juliet) zadebiutowały w maju 1997. W tym samym miesiącu auto miało swoją europejską premierę we Frankfurcie. Wiosną 2000 roku Lanos przeszedł drobny face lifting oraz pojawiła się również znana limitowana wersja - Sport (oferowana do 2001). W kwietniu 2000 roku w Korei debiutował Lanos II w wersji- prawie to samo co Lanos FL. Daewoo Lanos w Europie i USA był dostępny do marca 2003 roku. W Polsce jednak Lanos był produkowany dalej, aż do 2004 roku, a potem jako FSO Lanos do października 2008 roku. Obecnie Lanosy produkuje już tylko ZAZ.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Nexia

Nexia, początkowo pod nazwą Cielo i tylko w wersji sedan miała swoją koreańską premierę w 1994 roku, więc tym samym oferowano ją równolegle z LeMansem. Rok później (w 1995) do oferty dodano hatchbacki. W Polsce auto zaczęto sprzedawać dopiero w połowie 1996 roku i produkowano do marca 1998 roku. W Korei produkcja Nexii/ Cielo została zakończona w 1997 roku. Również bliżniaczy LeMans przestał być produkowany w 1997 roku. Po 1998 roku Nexię produkował tylko UZ-Daewoo. W 2008 roku w Uzbekistanie zadebiutowała nowa Nexia II, bazująca na poprzedniczce. Sprzedawana (wraz z Matizem II) była aż do 2011 roku. Później przemianowno ją na Chevroleta.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Leganza

Produkcję Leganzy w Korei rozpoczęto końcem marca 1997 roku. Europejską premierę miała podczas targów we Frankfurcie razem z Lanosem, Nubirą I i d'Artsem Concept. Aż do 2000 roku był to flagowy model marki, który zastąpił model Prince. Wiosną 2000 roku Leganza przeszła drobny i niewidoczny na pierwszy rzut oka face lifting. Były to zmiany kosmetyczne. Produkcję Leganzy zakończono w grudniu 2002 roku, a jej następcą był Magnus w Korei (od grudnia 1999) i Evanda w Europie (od 2002). W latach 1998-2000 w Rosji Leganza była sprzedawana też jako Doninvest Kondor.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Matiz I

Oficjalna prezentacja następcy Tico odbyła się w 1997 roku, ale to jeszcze nie był Matiz. To były trzy prototypy d'Arts. Na bazie d'Arts City powstał finalny Matiz, który debiutował w marcu 1998 roku w Korei. W Europie auto sprzedawano od czerwca 1998 roku, ale niestety nie w Polsce. U nas Daewoo Matiz I zaczął być produkowany we wrześniu 1999 roku, jednakże, pierwsze Matizy  pojawiły się w salonach późną zimą 1998 roku. Matiz I, wbrew pozorom był bardzo krótko produkowany (zaledwie 2 lata), bo już w kwietniu 2000 roku Daewoo zaprezentowało Matiza II. Ten jednak nie był u nas dostępny, dlatego też Matiz I w Polsce był oferowany aż do 2004 roku i kolejne 4 lata jako FSO.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Espero

Espero w Korei zadebiutowało w sierpniu 1990 roku. Trzy lata później przeszło drobny face lifting polegający na zmienionym tylnym pasie świateł, innym wyposażeniu i innych kolorach. Pod koniec 1994 roku Daewoo wprowadziło Espero razem z Nexią do Europy, aby w styczniu 1995 roku na dobre rozpocząć promocję tych modeli. W Polsce sprzedaż Espero ruszyła dopiero w 1996 roku. W połowie 1997 roku całą produkcję i sprzedaż Espero zakończono zarówno w Korei jak i w Europie, gdyż następca, wyparł to przestarzałe auto. Mimo to, w Polsce Espero było produkowane dalej i najdłużej, bo aż do grudnia 1999 roku - to nawet ciut dłużej niż sprzedawano jego następcę.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo Chairman (H)

Chairman pierwszy raz - jeszcze pod szyldem SsangYonga - został zaprezentowany dokładnie 14-ego października 1997 roku. Ale jako że już na samym początku 1998 roku Daewoo wykupiło aż 51,9% udziałów SsangYong Motor Co., ci zbyt długo nie nacieszyli się swoim nowym produktem, który, nawiasem mówiąc bazuje na modelu W124. Daewoo, po przejęciu udziałów, z produkcją Chairmana ruszyło końcem 1999 roku. Mało kto wie, że w Korei auto cały czas występowało w czterech (a nie dwóch, jak w Polsce) wersjach. Już w 2001 roku, Chairman powrócił do SsangYonga, tym samym auto przestało być dostępne w Europie. W 2003 roku Chairman przeszedł face lifting. Model ten, w kolejnej już generacji od 2008 roku, produkowany jest do dziś.

     Daewoo Tico

Debiut Daewoo Tico datuje się na maj 1991 roku. Przez cały okres produkcji, jego wersje zmieniały się kilkakrotnie. W 1996 roku Tico zaczęło być oficjalnie sprzedawane oraz produkowane w Polsce. Dużo wcześniej (od 1993 roku) Tico były sprowadzane z Korei przez prywatnego importera. W 1998 roku, Daewoo-FSO pokazało ''Nowe'' Tico, które wcale nie było nowe. Taka wersja była oferowana równolegle z wersją standardową i również do końca produkcji, która nastąpiła w kwietniu 2001 roku i to nie tylko w Polsce ale również w Korei. Mimo przestarzałej konstrukcji, Tico było oferowane niemal tak długo jak bliźniaczy Matiz I.

_______

Czytaj więcej w nowym artykule


     Daewoo Korando

Mimo, iż nazwa Korando pamięta jeszcze lata '80, generacja którą widać na zdjęciu, pierwszy raz została pokazana w maju 1995 roku. Był to jeszcze prototyp o nazwie KJ w kolorze morskim. Oficjalnie SsangYonga Korando w Korei zaprezentowano w lipcu 1996 roku, a już dwa miesiące później ruszyła ich masowa produkcja. Na początku 1998 roku, Daewoo przejęło część udziałów SsangYonga, w tym prawo do produkcji a także sprzedawania ich modeli pod swoim szyldem. W ten oto sposób w 1999 roku pojawił się Daewoo Korando. Produkowany do 2002 roku (w UK do 2001) model nigdy nie odniósł sukcesu, Po 2002 roku, Korando znów było oferowane jako SsangYong, aż do 2006 roku. W 2010 roku pojawił się następca.

     Prototypy Daewoo

W latach 1993-2000 Daewoo pokazało oficjalnie przynajmniej 37 prototypów. Najwięcej w 1997 roku, bo aż 12. Wśród nich było wiele udanych i ładnych prototypów, takich jak Bucrane, Shiraz, Mirae, Musiro, No.1 czy Mya (na zdjęciu). Poza nimi było też kilka dość kontrowersyjnie wyglądających (DMS-1, Joyster czy No.2) ale niektórym mogą się one podobać. Koncern Daewoo eksperymentował też z całkiem rasowymi oraz elektrycznymi wersjami seryjnych modeli, przez co powstały prototypy takie jak: Lanos, Nubira i Leganza GTI, DEV2, DEV5, DEV 5-5, NGV-3, DFC-1 i wiele więcej. Najwięcej razy prezentowano Joystera.

_______

Czytaj więcej o prototypach: Bucrane, DMS-1, Joyster i Mantica w artykułach


     Daewoo Tacuma / Rezzo

Prototypy Tacumy pokazano w sierpniu 1999 roku w Europie. Debiut gotowego modelu nastapił 7 stycznia 2000 roku w Korei. W Europie auto było dostępne od jesieni 2000 roku, w Polsce od stycznia 2001. Daewoo Tacuma w trzech krajach występowała pod nazwą Rezzo (od Resolutely) - w Korei, Niemczech oraz we Francji. Wszędzie indziej była to Tacuma. W kwietniu 2003 roku minivan przeszedł drobny face lifting. Od 2005 roku (już jako Chevrolet) nazywany tylko Rezzo (albo Vivant). Produkcję zakończono w 2009 roku. Rezzo można było kupić w konfiguracji siedmio-osobowej.

_______

Czytaj więcej w artykule


     Daewoo-FSO Polonez +

Daewoo stało się właścicielem FSO w 1996 roku, tym samym weszło w posiadanie Polonezów które rok później (w kwietniu) na mocy zobowiązań koncernu wobec FSO zostały nieco zmodernizowane i dodatkowo nazwane ''Plus''. Dotyczyło to Caro, Atu, Cargo i Trucka. W 1998 roku zmieniono klamki zewnętrzne, wycofano silnik 1,4 i zaprezentowano P-120 czyli prototyp Poloneza Kombi. Ten zaś debiutował w kwietniu 1999 roku. W 2000 roku zmieniono tylną blednę w Atu Plusie, wycofano silnik GLi i odświeżono gamę kolorów, dodając wiele kolorów z Daewoo Matiza. Potem zaniechano kolejnych zmian. Produkcję osobowych wersji Plusa zaprzestano w kwietniu 2002 roku. Natomiast Truck Plus był produkowany do marca 2003 

     Trochę o stronie darewnoo.pl

Wszystko zaczęło się końcem 2010 roku, kiedy to domena www.darewnoo.pl została przeze mnie zarejestrowana. Oficjalne otwarcie strony nastąpiło w dniu 5 styczeń 2011 roku. Początkowo strona była bardzo uboga. Mimo to, poświęcałem (i dalej poświęcam) jej bardzo dużo czasu, aby ją doskonalić, urozmaicać i wzbogacać o nowe informacje. Strona poświęcona jest modelom Daewoo z lat 1991-2001, a więc: Tico, Matiz, Nexia, Lanos, Espero, Nubira, Leganza, Tacuma oraz prototypom z lat 1995-2000. Jest też kilka wzmianek o takich modelach jak Musso, Korando, Chairman czy Polonez Plus. Strona mniej więcej raz na rok przechodzi spore zmiany graficzne i związane z treścią na niej. I tak na przykład: w 2011 dodałem 9 pełnych artykułów i forum. W 2012 roku na darewnoo.pl zmian było nie dużo i były czysto kosmetyczne. Został też wydany pierwszy kalendarz w ilości sześciu sztuk. W 2013 natomiast na stronie zrobiłem pierwszy header wykonany we Flashu a także zabrałem się za ponowne pisanie artykułów dla modeli Tico i Matiz. Artykuły te są nawet do 3x dłuższe niż poprzednio. Ponadto na nowo przygotowałem bardzo porządnie zrobiony spis lakierów Daewoo w aż 15-stu modelach. Spis ten to najpopularniejsza obecnie rzecz na stronie. Rok 2014 to czas największych do tej pory zmian. Poza takimi drobiazgami jak Site Map czy poprawie artykułów z 2011 roku, na stronie pojawiła się bardzo rozbudowana Chronologia z podziałami dziesięciu modeli na wszystkie wersje, dodałem do publicznego wglądu moje archiwum zdjęć i zdjęć prasowych Daewoo, a tych jest w sumie nieco ponad 5000 oraz gruntownie zmodernizowałem menu w działach z artykułami oraz dział ''Galeria zdjęć prototypów z targów''. Na koniec, największa zmiana graficzna od czasów istnienia strony. Nowy design wygląda nowocześniej, czytelniej ale wciąż pozostał praktyczny, więc nie ma problemu z odnalezieniem odpowiednich informacji. Na deser kalendarz na rok 2015, który został wydrukowany w największej do tej pory ilości.  Strona od zawsze utrzymywana jest w tonacji fioletowo-czarnej z dodatkiem szarego. Zdaje sobie sprawę, że wygląda ona dość ponuro, ale jest rozpoznawalna i - co ważne dla nocnych marków - nie męczy tak oczów w nocy jak witryny z białym tłem. Widoczne w tle zdjęcie z fioletowym Lanosem to zdjęcie rozpoznawcze strony darewnoo.pl - nazwa ta wywodzi się od mojego nicku, który z kolei jest połączeniem wyrazów Daewoo i drewno. Mimo, że drewno mało ma wspólnego z Daewoo, nick ten symbolizuje oryginalność, pomysłowość a jednocześnie przywiązanie do marki Daewoo. Nick ten jest bardzo rozpoznawalny i pierwszy raz użyłem go na Polskim Forum Daewoo w 2009 roku. Potem na kolejnych forach aż wreszcie stworzyłem własną stronę. Darewnoo.pl dzieli się jeszcze na trzy inne podstrony: mods.darewnoo.pl (otworzona w czerwcu 2012 roku) która osiąga największą popularność i zawiera różne modele Daewoo do gier głównie z serii GTA, press.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2012 roku), na której można znaleźć bardzo dużo zdjęć prasowych Daewoo i logotypy oraz games.darewnoo.pl (otworzona we wrześniu 2013 roku) na której możesz pograć w gry flashowe z Daewoo mojego autorstwa. Więcej o tym poczytasz na każdej z wymienionych podstronach w zakładce ''Wstęp''.

darewnoo.pl

Twoje źródło wiedzy o Daewoo

(5 głosów, średnia ocena 4.20 na 5)

TEN ARTYKUŁ ZOSTAŁ NAPISANY 20 STYCZNIA 2011 ROKU,

DLATEGO Z DNIEM 5.05.2014 NANIOSŁEM POPRAWKI

ZAZNACZONE NA ZIELONO I PRZEKREŚLIŁEM BŁĘDNE INFORMACJE

 

Daewoo DMS-1 to nieco dzwiny prototyp. Został zbudowany w 1998 i zaprezentowany w 1999 roku. Pokazano go na targach motoryzacyjnych IAA 1999 we Frankfurcie oraz podczas Seul Motor Show 1999. Powstał w jednym egzemplarzu, natomiast do tych targów we Frankfurcie został nieco zmieniony. Zmiany polegały na doklejeniu znaczka nad rejestracją na tylnej klapie oraz naklejki z napisem ''DMS-1'' między lewym tylnym światłem i zderzakiem. DMS-1 był przeznaczony na Europę , ale pokazano go również w Korei na targach Seul Motor Show 1999. DMS-1 zbudowany na bazie Daewoo Matiza I powstał raczej na pokaz. Szanse na seryjną produkcję miał małe, a nawet gdyby był produkowany seryjnie to na pewno okazał by się wielką klapą. Ten pomarańcszowy prototyp to mały SUV dla - jak twierdziło Daewoo - aktywnych młodych ludzi w wieku od 20 do 25 lat. Pod maską DMS-1 pracuje trzy cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 0,8 znany z Matiza I. Osiągi DMS-1 są dosyć zbliżone do tych z Matiza I. Moc w DMS-1 podkręcono z 51 KM do 65 KM. Do setki DMS-1 przyspiesza w ok. 11 sekund. Prędkość maksymalna wynosi zaledwie 160 km/h. DMS-1 miał na pokładzie czterobiegową automatyczną skrzynię biegów. DMS-1 był bardzo bogato wyposażony: ABS, (podobno) poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, oraz poduszki boczne, seryjne czujniki parkowania, TV, radio, nawigacja satelitarna i klimatyzacja. Projektant DMS'a-1 nie jest znany. Stylistyka tego auta jest bardzo dziwna. Z przodu na pierwszy rzut oka widać atrapę oraz wielki światła przeciwmgielne. Z boku widać pełno przetłoczeń na karoserii oraz ''dziurę'' między dołem drzwi a progami które są plastikowe. Tył jest natomiast najciekawszą stroną DMS'a-1. Nie wielkie wybrzuszenie na środku klapy wskazywało by na to że pod tym wybrzuszeniem kryje się koło zapasowe (jak w prawdziwych terenówkach). Tylne reflektory to czarne wkłady a między nimi i kloszami dwa okrągłe światełka. Najciekawsza rzecz natomiast znajduje się pod wybrzuszeniem - jest to znaczek Daewoo kryjący w sobie końcówki wydechów. Tylna górna część jest zdejmowana (trochę jak w przypadku Korando), a więc DMS-1 mógł być albo ''SUVem'' albo ''kabrioletem''. Tylna klapa otwiera się dość dziwnie, bo na dół (na zdjęciu) co nie było by wygodne przy codziennym użytkowaniu, ale skoro to tylko prototyp to Daewoo pozwoliło sobie na taki zabieg. Wnętrze DMS'a-1 przepełnione jest brązowo -beżowo -kawową skórzaną tapicerką. Wskaźniki prędkościomierza umieszczono na środku deski rozdzielczej. DMS-1 jest nieco wyższy i szerszy od Matiza (wysokość DMS-1: 1495 mm, szerokość: 1580 mm) natomiast pod względem długości oba auta mają taką samą długość - 3495 mm. Jakie są losy pomarańczowego Daewoo DMS-1 nie wiem. Nie był to jednak jedyny egzemplarz DMS-1. Okazuje się że w okolicach 2000 roku został zbudowany drugi egzemplarz, ale nieco inaczej wyglądający (zmiany kosmetyczne jak np. inny kształt świateł przednich i halogenów, atrapy, inny wzór felg i nieco inne tylne światła - zamiast czarnych wkładów pojawiły się białe) i był w kolorze srebrnym. Wnętrze pozostało takie samo jak w pomarańczowym DMS-1, ale jego tapicerka była szara. Żeby było ciekawiej został on zaprezentowany w Polsce (!) konkretniej na targach Poznań Motor Show 2000. Już w 2001 roku srebrny DMS-1 był w Korei, gdzie rok później zmieniono mu znaczek (na znaczek GM-Daewoo) i tak powstał GM-Daewoo DMS-1. Zarówno wymiary, silnik jak i osiągi są takie same jak w pomarańczowym DMS-1.

HEADER 

 
darewnoo
#1 darewnoo 2011-10-23 15:50
Szkoda że ten prototyp nie był produkowany seryjnie...
Quote
 
 
Valkir
#2 Valkir 2012-09-12 15:33
Może i tak, ale nie mam pewności czy odniósłby sukces.
Quote
 
 
darewnoo
#3 darewnoo 2012-09-12 15:41
Cytuję Valir:
Może i tak, ale nie mam pewności czy odniósłby sukces.


Fakt. Jak sam tytuł artykułu mówi: ''najdziwniejsz y prototyp''. Natomiast mieć taki na drodze i odrazu byś się z tłumu wyróżnił :D Poza tym wyposażenie też było niezłe.
''ABS, (podobno) poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, oraz poduszki boczne, seryjne czujniki parkowania, TV, radio, nawigacja satelitarna i klimatyzacja''
Quote
 
 
Valkir
#4 Valkir 2012-09-12 15:52
To mógłby być luksusowym SUVem.
Quote
 
 
darewnoo
#5 darewnoo 2012-09-12 16:08
Cytuję Valir:
To mógłby być luksusowym SUVem.


Raczej ''SUVikiem'' :D
Quote
 
 
Valkir
#6 Valkir 2012-09-12 16:20
Bardziej by pasowało kompaktowy SUV.
Quote
 
 
matek
#7 matek 2016-07-13 19:39
kiedyś będom lepsze a to dziwny prototyp , ale fajnie wygląda z punktu widzenia. kiedyś to będzie stare auto i będom coraz lepsze i nowsze. jeśli jesteś kolekcjonerem takich starych aut to nie ęde obrażał :bye:
Quote
 

Dodaj swój komentarz / Add comment

Kod antyspamowy
Odśwież / Refresh